Najsłabsze bliźniaki

16 grudnia 2008

Grupa z Massachusetts Institute for Technology kierowana przez Adama Burgassera odkryła parę najsłabiej świecących brązowych karłów z dotychczas znanych. Każdy z nich jest milion razy słabszy od Słońca.

Brązowe karły to obiekty o masach zbyt małych by mogły w nich zachodzić reakcje termojądrowe. Przez naukowców bywają określane nieudanymi gwiazdami, ponieważ gdyby w obłoku z którego powstały było trochę więcej gazu mogłyby w swoich jądrach rozpocząć syntezę wodoru, a tak kończą tylko jako obiekty gwiazdo-podobne.
Jak mówi Burgasser „te słabo świecące brązowe karły mogą być pierwszymi odkrytymi z najbardziej dominującego rodzaju w Kosmosie”. Mimo swojej powszechności są one pierwszymi, ponieważ ze względu na swą nikłą jasność są wyjątkowo trudne do wykrycia.

Początkowo naukowcy sądzili, że obserwują typowego słabego brązowego karła. Dopiero użycie przez grupę Burgesser należącego do NASA Kosmicznego Teleskopu Spitzera - służącego do obserwacji w podczerwieni, odkryli, że w istocie obserwowany obiekt tworzą bliźniaki.

Kiedy zespół Burgassera dokonał pomiarów temperatury karła - zwanego 2MASS J09393548-2448279 lub skrótowo 2M 0939, a następnie porównali ją z jego jasnością i natrafili na zagadkowy fakt.
Analiza informacji płynących ze Spitzera pozwoliła na określenie temperatury w zakresie 565- 635 Kelvinów co w porównaniu do  jasności (która oparta została na pomiarze odległości pokazującym, iż jest to piąty pod względem odległości od nas brązowy karzeł) wykazało, że obiekt jest dwukrotnie zbyt jasny na taką temperaturę. W ten sposób stwierdzono, iż brązowy karzeł musi mieć dwukrotnie większą powierzchnię, a zatem.. tak naprawdę obserwowany obiekt tworzą dwa karły.
Ich masy oszacowano na około 40 krotnie większe od masy Jowisza.

Badanie tych i podobnych obiektów pozwoli astronomom na dokładniejsze zbadanie powierzchni brązowych karłów oraz lepsze zrozumienie ich ewolucji.