Nowy stary krab bez nóg

21 października 2007

Cycloprosopon dobrogeaOdnaleziono skamieniałe szczątki nieznanego wcześniej gatunku kraba. Skorupiak ten żył w Jurze, zamieszkiwał wielkie, gąbczaste rafy i stanowił przysmak ichtiozaurów oraz innych drapieżców.

Skamielinę odkryto we wschodniej Rumunii, wewnątrz cylindrycznych raf o wysokości i szerokości 30 metrów, które były niegdyś zanurzone głęboko w oceanie. Krab ów reprezentuje nowy gatunek w ramach najstarszego rodowodu prawdziwych krabów, żyjących 150 milionów lat temu.

gąbczaste rafy w Dolinie Cheia (Rumunia) Nazwano tego prymitywnego skorupiaka Cycloprosopon dobrogea. Przemykał się on wśród szczelin raf dzięki spłaszczonej budowie ciała – jego długość to około 6 mm. Nie wiadomo, w jaki dokładnie sposób się poruszał, gdyż ten gatunek i jego krewniacy nie mieli nóg wychodzących z pancerza.

"Prawdopodobnie chowali się w małych szparach i szczelinach wewnątrz samej gąbczastej rafy", oznajmiła główna badaczka Carrie Schweitzer, geolog z Uniwersytetu Stanowego Kent. Podwodne kryjówki musiały być niezwykle istotnym czynnikiem decydującym o przetrwaniu, gdy pradawne drapieżniki szukały smacznych kąsków.

Prosopon (Kamieniołomy Ernstbrunn, Austria) "Te jurajskie kraby żyły na dużo większej głębokości niż sięgały dinozaury, jednak coś takiego, jak ichtiozaur czy plezjozaur na pewno je zjadało", stwierdziła Schweitzer.

Odkryła ona także inne kraby w tym rejonie, co według niej oznacza, że skorupiaki były o wiele bardziej różnorodne i liczne, niż do tej pory sądzili naukowcy.

Bool za Live Science