Podczerwone oczy widzą wszystko!

25 lipca 2006

Discovery #1Misja Discovery już zakończona, ale NASA nadal ciężko pracuje nad opracowaniem zestawu narzędzi wykorzystujących podczerwień. Pomogą one podczas lotu przewidzieć czy osłona orbitera jest sprawna. Dzięki temu astronauci będą mogli bezpiecznie wrócić do domu.

W tej chwili inżynierowie wnikliwie badają reportaż wideo nagrany przez parę samolotów wysokiego pułapu podczas wejścia Discovery w ziemską atmosferę i prawie perfekcyjnego lądowania na Florydzie.

Film daje pierwszy raz naukowcom możliwość zobaczenia jak rozchodzi się ciepło wzdłuż kadłuba wahadłowca przy prędkości naddźwiękowej. Podczas podobnych prób na Ziemi problem został ledwie napoczęty.

Discovery #2 “To dość spektakularny obraz. Mogliśmy kiedyś o takim jedynie pomarzyć”, mówi jeden z naukowców zaangażowanych w technologię osłon, Bob Blanchard.

Grupa inżynierów z Langley Research Center w Hampton w Wirginii pracuje nad tym, by porównać dane z wideo z modelami komputerowymi i testami w tunelach powietrznych. Dzięki temu dowiedzą się, jak wiele rozminęli się z prawdą w swoim przewidywaniu wejścia Discovery w atmosferę.

„Tu nie chodzi jedynie o dobrą naukę. Gdy będziemy zdolni zmniejszyć niepewność dzięki temu narzędziu, to wywrze to wielki wpływ na to, czy dostrzeżemy ewentualne zniszczenia osłon w przyszłych lotach. A dzięki temu zdecydujemy o konieczności naprawy lub jej braku…”, wypowiada się Tom Horvath, starszy inżynier badań działki aerotermodynamicznej w Langley.

Discovery #3 Podczas lotu Discovery STS-114 w lipcu i sierpniu 2005 roku, inżynierowie stwierdzili, że dwa wystające wypełniacze luk mogą mieć wpływ na rozchodzenie się ciepła, który jest nie do przyjęcia . Skutkowało to naprawą w czasie spaceru w przestrzeni kosmicznej. Wyciągnięto zagrażające ceramiczne kawałki z osłony.

W międzyczasie inna grupa badaczy przegląda dane z orbitalnego testu nowej podczerwonej kamery wideo użytej przez astronautów Piersa Sellersa i Michaela Fossuma. Dwójka ta zeskanowała próbki osłony cieplnej, krawędź skrzydła, radiatory stacji kosmicznej i siebie samych.

Danych jest sporo, a ich obróbka trochę potrwa. Jedno jest pewne, poczyniono ważny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa lotów w kosmos.


Materiał wideo znajdziesz tutaj.


Greg K1ler za Space

:: Źródło ::



blog comments powered by Disqus